leader

Забезпечення стійкої роботи розподільчих електричних мереж в ОЗП та в умовах надзвичайних ситуацій – пріорітетне завдання енергопостачальників

Проведення комплексу заходів із забезпечення стійкої роботи розподільчих мереж РЕМ є основною запорукою надійності та безперебійності електропостачання суб’єктів господарювання та населення в найскладніший період року – осінньо-зимовий період, далі – ОЗП.

Після закінчення попереднього  ОЗП енергопостачальні організації повинні провести детальний аналіз та визначити  оцінку його  проходження, зокрема виконання заходів передбачених відповідним наказом. Під час аналізу необхідно врахувати факти відхилення від вимог діючих правил, норм, стандартів та регламентів, виробничих та експлуатаційних інструкцій, які призвели до аварійних вимкнень та пошкоджень обладнання в ОЗП  об’єктів електричних мереж в минулому році, проаналізувати динаміку технологічних порушень на об’єктах розподільчих електромереж, які виникали в ОЗП експлуатації за попередні роки.

Під час проведення перевірок (моніторингів) Державною інспекцією енергетичного нагляду, далі – Держенергонагляд з підготовки до проходження ОЗП районами електричних мереж встановлено факти формального підходу до вирішення проблем з цього питання. Зокрема  розпорядчі документи та заходи  про проходження ОЗП розробляються тільки  на рівні ПАТ «Черкасиобленерго», частина їх містить загальні,  а не конкретні вимоги та  перелік об’єктів, терміни виконання, такі як  – «при необхідності», «в разі виникнення»  і т.п.  Райони електричних мереж своїх розроблених  заходів по підготовці та проходженню ОЗП  не мають.

Для надійної роботи  та сталого функціонування розподільчих мереж, в тому числі в ОЗП  РЕМи щорічно розробляють план-графіки капітальних ремонтів та технічного обслуговування електричних мереж,  та план-графіки планово-попереджувальних ремонтів електроустановок допоміжних об’єктів, графіки профілактичних випробувань та вимірювань обладнання електричних мереж, кабельних та повітряних ліній електропередач та трансформаторних підстанцій.

Якщо їх якість та обсяги розроблення в більшості випадків відповідають вимогам чинних нормативних документів, то фактичне виконання в період з 2015р. по даний час не відповідає запланованим графікам. Основною тому причиною,  з пояснень керівництва енергопостачальників,   є відсутність необхідного фінансування  на придбання комплектуючих для  розподільчих електричних мереж  (стійок, проводу, траверс, ізоляторів, приставок, автоматичних вимикачів, грозорозрядників, трансформаторів, оливи),  паливо-мастильних матеріалів, запчастин до автомобілів та тракторів, мототехніки для обрізки гілок та дерев.

Стан виконання  вище перелічених графіків, наслідки,  що виникли в електричних мережах району після минулорічних липневих буревіїв,  повинні змусити переглянути відношення керівництва енергопостачальників до стану  справ в питанні підготовки та проходження ОЗП 2018-2019рр.

Крім вище переліченого важливими складовими успішного проходження ОЗП як в районі так і в країні в цілому  є дотримання доведених Міненерговугілля України режимів електроспоживання та потужності. Для цього РЕМу необхідно в встановлені терміни розробити відповідні  графіки обмеження споживання електричної енергії та потужності (далі – ГО), графіки аварійних відключень споживачів ( далі –ГАВ), спеціальних графіків аварійних відключень (далі – СГАВ)  з залученням струмоприймачів споживачів під дію атоматичного частотного розвантаження (далі – АЧР) і спеціальної автоматики відключення навантаження (далі – САВН). Розроблені графіки погодити з місцевими органами виконавчої влади та в Держенергонагляді. Письмовими повідомленнями сповістити споживачів про залучення їх до графіків та внести відповідні зміни в Договори про постачання електроенергії.

Особливу увагу при підготовці до ОЗП енергопостачальні організації повинні приділити заходам із забезпечення надійного електропостачання споживачам І-ї категорії, об’єктів життєзабезпечення, підприємствам централізованого водо-теплопостачання і водовідведення, освітніх, дошкільних, лікувальних закладів у разі відключення  з центрів живлення при застосуванні оперативно-диспетчерських заходів.

Значна частина енергоємних споживачів мають резервні автономні джерела живлення, далі – РАДЖ, які електрично  можуть бути з’єднані з мережами електропостачальної  організації, а тому незлагоджені дії перших можуть привести до порушення нормальної схеми електричних мереж РЕМ з непередбачуваними наслідками. Для запобігання цьому,  в оперативно-диспетчерській  службі – далі ОДС РЕМ необхідно мати переглянуті  та затверджені  переліки РАДЖ, однолінійні та оперативні схеми їх електричних зєднань , списки працівників споживачів, які мають право на ведення оперативних переговорів з черговим диспетчером  РЕМ, наявність на мнемосхемі чергового диспетчера РЕМ символів РАДЖ та схеми їх приєднання до електричних мереж.

Особливу увагу необхідно приділити наявності в РЕМ складського аварійного запасу обладнання, матеріалів, запасних частин. Незрозумілою залишається позиція керівництва ПАТ «Черкасиобленерго»  щодо розміщення аварійного запасу матеріалів та устаткування для відновлення електричних мереж 0,38-20кВ. Адже він знаходиться на території ПАТ в м.Черкаси  і в разі необхідності його використання для виконання відновлювальних робіт  в електричних мережах, наприклад Чорнобаївського чи Драбівського РЕМ необхідно везти дві, три опори з м Черкаси в Драбів ( за 100км.) або в Чорнобай ( за 50км), які могли зберігатися в цих РЕМах на відповідних майданчиках, де зберігається виробничий запас – одна, чи дві опори відповідного класу напруги. Аналогічне й з іншими матеріалами. Адже завантаження, доставка, розвантаження  аварійного запасу в РЕМ – це додатковий час, який можливо скоротити при відновленні електропостачання споживачам. Наявність в РЕМах тільки виробничого запасу матеріалів, який складає невеликий відсоток від аварійного не дає змоги як найшвидше виконати ті чи інші відновлювальні роботи електромережі з найменшими незручностями для споживачів електроенергії.

Надійність та безперебійність електропостачання забезпечується,  в першу чергу,  справним технічним станом та належною організацією експлуатації відповідних електричних мереж. І важливою складовою цього, особливо в весняно – літній період,  є заходи спрямовані на розчистку трас повітряних,  далі – ПЛ, та кабельних, далі – КЛ від гілок дерев, порослі, утримання в належному стані  їх охоронних  зон.

Враховуючи, що на протязі 2015 – 2017років  план-графіки виконання робіт з капітальних ремонтів та технічного обслуговування електромереж напругою 0,4-10кВ , в тому числі   заходи з розчистки трас ПЛ в Лівобережних РЕМах ПАТ «Черкасиобленерго» майже не проводились, а в  І-му півріччі 2018р. проводились не в повних обсягах  їх стан на сьогоднішній день не дає впевненості та сподівань на забезпечення  стійкої  роботи розподільчих  електричних  мереж в ОЗП та в умовах надзвичайних ситуацій.

А тому керівництву ПАТ «Черкасиобленерго»,  слід прикласти максимум зусиль для вирішення питання  можливості надання фінансової допомоги та забезпечення необхідних матеріалів, обладнання та устаткування, паливо-мастильних матеріалів Лівобережним РЕМам  на виконання заходів, спрямованих  для забезпечення суб’єктів господарювання та населення області надійним електропостачанням та недопущення  в осінньо-зимовий період аварійних ситуацій в електричних мережах.

 

Начальник Чорнобаївського відділення

ІДЕН в ЧкО – старший Державний інспектор                             О.М.Марченко

 

18.06.2018р.